ثبتنام ۴۶۲ کانون مسجد کردستان در سامانه سجا
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۵۷۳۳۰
به گزارش ایکنا از کردستان، کامل گلباغی، مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد کردستان امروز،٢٣ خردادماه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه دبیرخانه کانون های مساجد استان با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ثبت نام کانون های مساجد در سامانه بچه های مسجد در راستای اجرای مصوبه جلسه شورای معاونین ستاد عالی کانون های مساجد و دبیران مناطق هشتگانه کشور و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توسعه و ترویج کانون های مساجد صورت می گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه کار ثبت کانون های مساجد کل کشور در سامانه بچه های مساجد از ابتدای سال جاری آغاز شده است، عنوان کرد: یکپارچه سازی اطلاعات در سطوح مختلف استانی، شهرستانی، کشوری، بررسی و ارزیابی وضعیت موجود کانون ها و خدمات ارائه شده از نظرکمی و کیفی، تقویت و تسهیل ارتباط بین کانون ها، دبیرخانه ها و ستاد در مناطق مختلف کشور، ایجاد شبکه اطلاع رسانی و ارتباطی بین کانونی، آشنایی کانون های از فعالیت ها خدمات و دریافت خدمات از یکدیگر، شفاف سازی فعالیت های فرهنگی هنری و اجتماعی، آموزش وتوانمندسازی نیروی انسانی با هدف تخصصی کردن بخش های کانونی و بهینه سازی کیفیت ارائه خدمات در کانون های مساجد از جمله اهداف این سامانه است.
مسئول دبیرخانه کانون های مساجد کردستان با بیان اینکه ٥٦٢ کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد استان فعالیت میکنند، عنوان کرد: از این تعداد ٤٦٢ کانون در سامانه بچه های مسجد با عنوان سجا ثبت و ساماندهی شدهاند.
گلباغی، کیفیت بخشی به فعالیتهای کانونهای مساجد را از اولویتهای کاری این دبیرخانه برشمرد و افزود: در حال حاضر ٢ هزار و ٩٤ مسجد در سطح استان وجود دارد که تلاش می کنیم با اجرای برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی - هنری از این ظرفیت بیش از پیش بهره بگیریم.
وی به برنامه های پیش روی دبیرخانه کانون های مساجد استان اشاره کرد و یادآور شد: اجرای طرح غنیسازی اوقات فراغت، برگزاری گردهمایی مدیران مسئول کانون های مساجد و جشنواره قرآنی مدهامتان از جمله برنامههایی است که در حال حاضر در سطح استان پیگیری و دنبال میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/